Większość dorosłych osób, które same jako dzieci uczęszczały do logopedy wspomina to jako traumatyczne doświadczenie…

Przyprowadzając własne dzieci mają potrzebę zrekompensowania im tego czasu lodami, placem zabaw czy nową zabawką.

 

Jednak czasy, metody i narzędzia się zmieniły!

 

Obecnie terapia nie jest już żmudnym powtarzaniem nudnych ćwiczeń lecz obszarem do wspólnej zabawy. Zmieniło się podejście ale również możliwości. Badania pokazują, że dzięki użyciu programów multimedialnych efekty terapii są lepsze i pojawiają się szybciej. To dzięki temu, że dzieci świetnie się bawią co przekłada się na lepszą współpracę z terapeutą.

Doskonałym przykładem są Eduterapeutica czy LogoZabawy dostosowane do wieku i możliwości dziecka. Z ich pomocą można zarówno wywołać głoskę, utrwalić ją w nagłosie, śródgłosie oraz wygłosie a następnie zautomatyzować. Przy okazji można ćwiczyć pamięć, spostrzegawczość oraz wprowadzać litery, głoski i sylaby. Co ważne dziecko może również nagrać i odsłuchać swoją wypowiedz co często stanowi moment zwrotny terapii ponieważ pomaga w procesie samouświadomienia.

 

Oczywiście programy multimedialne mają jedynie urozmaicić i wzbogacić terapię, która musi być poszerzona o małą motorykę i doznania wielozmysłowe, których powyższe nie zrealizują. Tylko różnorodność narzędzi i dostosowanie ich do zainteresowań dzieci sprawią, ze terapia będzie przyjemna i da szybsze efekty. Dlatego też w swojej praktyce korzystam z układanek lewo- i prawopółkulowych, dzięki którym przez zabawę stymuluję określone części mózgu.

 

Ćwiczenia lewopółkulowe to grupa ćwiczeń, która koncentruje się przede wszystkim na stymulowaniu lewej półkuli mózgu, która: przetwarza linearnie, porządkuje sekwencyjnie, wykrywa relacje i analizuje, a to wszystko ma ogromny wpływ na rozwój mowy, umiejętność czytania, pisania i funkcje intelektualne. Linearność jest w ćwiczeniach lewopółkulowych kluczowa.  Polega na porządkowaniu elementów sekwencyjnie, od lewej strony do prawej.

 

Mechanizmy funkcjonowania prawej półkuli są bardziej ogólne. Prawa półkula  "ogarnia" całość zagadnienia, "nie skupia się” na szczegółach. W ćwiczeniach prawopółkulowych wykorzystywane są: muzyka, twarze ludzi, wygląd pomieszczeń, układy przedmiotów, kształty figur geometrycznych, ciągi automatyczne tj. dni tygodnia, piosenki, wiersze. Ponadto ćwiczy się pamięć symultaniczną - prawokółkulową.

 

Stosuję również różnego rodzaju nawlekajki, które nie tylko trenują pamięć, koncentrację ale również stymulują małą motorykę, która jest niezwykle ważna w prawidłowej artykulacji.

Gry planszowe, manipulacyjne, historyjki obrazkowe, memory, domino stanowią nieodzowną część terapii, która nie koncentruje się jedynie na wywołaniu głoski ale stymuluje wszelkie procesy językowe i myślowe dziecka, a dla niego samego mają formę świetnej zabawy.

 

 

 

 

 

Sprawdź czy Twoje dziecko rozwija się prawidłowo.

Kiedy do logopedy?

https://drzewomowy.pl/kiedy-do-logopedy-

 

Terapia logopedyczna nie musi być żmudna i nudna!

układanki lewopółkulowe, gry logopedyczne, zabawy logopedyczne
logo DRZEWO MOWY
logo DRZEWO MOWY
22 czerwca 2018

logopeda@drzewomowy.pl

logo DRZEWO MOWY
logo DRZEWO MOWY

731-993-791

 

UL. SOKOLSKA 3

KATOWICE